الرئيسية صوت الجامعة لايت
العشرة الأواخر من رمضان .. عبادة وصلاة و"كحك وبسكوت" بنات: لمة العيلة عشان تعمل الكحك هيصة مابتخلصش.. وأخريات: بيبقى يوم ما يعلم به إلا ربنا..
2017-06-18 09:23:54
منقاش وصاج وعجين وطبلية كبيره أوي، أهم الحاجات اللي بتبقى موجودة في أغلب البيوت المصرية في العشرة الأواخر من رمضان، عشان بيبقى العيد قرب خلاص، وكل أسرة مصرية بتشارك فرحة العيلة الكبيرة، والأيام الصافية الجميلة، والمواقف اللي لا يمكن أن ننساها، فرحة عمايل الكحك في رمضان هي أجمل فرحة ممكن يستمتع بها ..

قضيت يومك إزاى فى رمضان! المذاكرة وختم القرأن والصلاة أحيانا... تحضيرالافطار والأعمال المنزلية والنوم كثيرا..
2017-06-18 09:01:02
حياة الإنسان بتتغير لما يسعى لتحقيق هدف معين، وخصوصا لو الظروف مدياله فرصة لكده، فربنا سبحانه وتعالى كتبلنا عدة عبادات، عشان نقربله بيها ونغير من نفسنا للأحسن؛ زى الصوم بشهر رمضان الكريم، دعوة للتقوى والعودة للرحمن وتعرف أن الدنيا مش هى الهدف من حياتنا، الدنيا ده هى مجرد المرحله الأولى فى حياتنا فتف..

مواقف وطرائف طفولية جدا فى رمضان شهادات الشباب: وأنا صغير فتحت الثلاجة وشربت وأكلت وكملت صيامى عادى.. ..
2017-06-18 08:47:04
كل واحد فينا أهله بدأوا يدربوه على الصيام من وهو صغير وأكيد كل واحد ليه مواقف وذكريات مع الصيام، وفى مننا اللى كان بيقدر يكمل يوم كامل وهو صايم وفى اللى كان بيتعب ويعطش فى النص فبيشرب ويرجع يكمل صيامه عادى ولا كأن حاجة حصلت، وفى اللى كان بيروح المدرسة ويكون نازل من بيته على إنه صايم يروح يلاقى اصحاب..

الكسالى فى نعيم.. شهادات شباب هذه الأيام: نقضي نهار رمضان في النوم ونصحى على المغرب..
2017-06-18 08:44:11
الكسل بيختلف من الواحد للتانى .. من عادة أو طبع أو حجة ومهما كانت أنواعه فالنتيجة واحده وهى "الأنتخه"، القعده قدام التلفزيون والتقليب فيه أو تأخد طول اليوم نوم على أنك على كده أنجزت اليوم أو أى حاجة تانية تعملها، المهم أنك ماتعملش اللى وراك أو تعمله على الوقت "الفيصل" والكلام ده بالنسبة للأيام العاد..

"جروبات الفيسبوك" من التسلية والترفيه لـ"كبسولات" سريعة للنجاح ..
2017-06-18 08:26:26
مع تطور وسائل الاتصال وسائل التواصل الاجتماعي وانتشارها بمصر وكثرة استخدامها وخاصة موقع "الفيسبوك"، وإلي جانب استخدامه كوسيلة ترفيه، اتجه الطلاب إلى تطويعه والاستفادة منه وتوظيفه في الدراسة بكلياتهم، وتعددت آراء الطلبة ما بين الاستفادة الكبيرة منه، ووجود بعض التجاوزات بين الطلبة، ومراقبة الأساتذة ل..

عادات المصريين بعد الافطار.. طقوس رمضانية خاصة..
2017-06-10 18:16:53
بعد الفطار بيبقى لنا طقوس معينة وحاجات بنعملها، يعنى البنات مثلا مشكلتهم الكبيرة فى رمضان هى المواعيين اللى بيبقوا شايلين همها بعد الفطار والسحور كمان، وفى مننا اللى بيحب بعد الفطار يريح كده وينام شوية علشان بيكون تقّل فى الأكل، وفى اللى بيتفرج على البرامج وبوجى وطمطم مع كباية خشاف يحلى بها أو سوبيا..

كارتون زمان أحلي بكتير وبكار بقى من القاهرة مش أسوان..
2017-06-05 18:06:19
من وإحنا صغيرين، وإحنا مرتبطين بمسلسلات الكارتون اللي كانت بتعرض كل سنه مره في رمضان، واللي كان من أشهرها مسلسل بكار وبوجي وطمطم والمغامرون الخمسة، وغيرهم كثير، وعيشنا معاهم جو رمضان الروحاني الجميل، لحظه بلحظة، لدرجة وإحنا كبار لما بنسمع أسمائهم بنفرح ونفتكر رمضان أيام زمان، أيام ما كنا أطفال، ولكن..

ممكن تنسى رمضانك القديم: بومب وصواريخ على الافطار .. وفوانيس بتدور لغاية السحور..
2017-06-05 18:02:03
كل حاجة.. لما تبقى في مصر بتبقى مختلفة، بيبقى ليها لون وطعم تاني، لا تقول إمارتي. سعودي. جزائري. لبناني. سوداني. ليبي أو كويتي، عنده اللي عندنا من ريحة رمضان، عملنا لرمضان طعم تاني على طعمه، خلينا ليه عاداته وتقاليده حتى لو كنا أطفال، مواقف كتير بتجمعنا وتضحكنا زي هواية فرقعة المومب والصواريخ، بتضحك..

موائد الرحمن فى رمضان.. افطار بطعم لمة البيوت شباب: حسيت ساعتها بجو جميل بافطر مع ناس وكأنى منهم.. كنت قاعد مع ناس كلهم شبهى محدش أعلى من التانى فكنت مرتاح بنات: ماجربتش أفطر على مائدة.. ..
2017-06-05 17:53:51
كلنا بنحب شهر رمضان ونسماته الجميلة، بيبقى ليه طعم تانى كدة وكتير مننا بيتمنى إن السنة كلها تبقى رمضان من كتر حبهم فيه، أينعم الصيام بيبقى فيه مشقة شوية علينا بس فى نفس الوقت بردو فى حاجات كتير بتعوض المشقة دى، كفاية لمتنا وتجمُعنا والفطار والسحور، وموائد الرحمن اللى ممكن يكون أى حد فينا اضطر إنه ي..

مدفع رمضان... "صدفة وحكاية تحولت إلى تُراث " مدفع الحاجة فاطمة.. أجمل إنفجار يعشقه المُسلمون ..
2017-06-05 17:38:42
(مدفع الإفطار.. اضرب)! (مدفع الإمساك.. اضرب)، كلمات متعودين نسمعها بعد غروب الشمس وقبل طلوع فجر كل يوم من أيام شهر رمضان وبقى بالنسبة لنا عادة اتعودنا عليها، وكان زمان قبل ظهور التليفزيون الناس بتعتمد على صوت المدفع فى الإفطار والإمساك ومن ساعتها أصبح المدفع وصوته من الطقوس الرمضانية اللى رمضان مشهو..